درباره دستیار گوگل (google assistant) و بررسی امکاناتی آن

درباره دستیار گوگل  (google assistant) و بررسی امکاناتی آن

درباره دستیار گوگل  (google assistant) و بررسی امکاناتی آن

بررسی کاربردهای Google Assistant
شاید تا به حال اسم دستیار صوتی اپل ملقب به "سیری" یا دستیار مایکروسافت که "کورتانا" نام دارد را شنیده‌اید. شاید برای شما هم سوال باشد که آیا اندروید هم دستیار صوتی دارد؟ در پاسخ باید گفت بله! اگر نسخه اندروید گوشی شما بالاتر از 4.1 است می توانید از دستیار صوتی گوگل که Google Assistant نام دارد استفاده کنید. دستیار گوگل می تواند دستورات صوتی شما را بشنود و کارهایی را که از او خواسته اید انجام دهد. همچنین این دستیار شخصی با استفاده از هوش مصنوعی پله پله درک بهتری از دستورات شما خواهد داشت و با کمی کلنجار رفتن با شما، لهجه و سوالات متداولتان را حدس می زند و پاسخ‌ها را سریع‌تر از قبل برایتان آماده می‌کند! البته دستیار گوگل در ابتدا تنها برای گوشی های پیکسل شرکت گوگل عرضه شد، اما حالا گوشی هایی که اندروید 4.1 و بالاتر دارند می توانند با نصب اپلیکیشن Google Allo از امکانات دستیار شخصی گوگل استفاده کنند.
دستیار گوگل دقیقا چگونه می تواند به ما کمک کند؟
-دستیار گوگل به تمامی سوالات شما پاسخ می دهد
معمولا اگر بخواهیم درباره چیزی تحقیق کنیم، آن را در گوگل سرچ می کنیم. حالا کار یک قدم ساده تر شده است. نیاز نیست چیزی را تایپ کنید، فقط از گوگل بپرسید، او می شنود، می گردد و پاسخ را برایتان می خواند! برای جستجوی بهتر پیشنهاداتی ارائه می کند و به مرور منظور شما را بهتر متوجه می شود. دستیار گوگل سوالات پیچیده و چند بخشی را نیز درک می‌کند و می توانید روی آن حساب باز کنید.
 
-دستیار گوگل مترجم شخصی شما خواهد شد
اگر دنبال این هستید که معادل کلمه پرتغال را به زبان چینی پیدا کنید، کافیست این سوال یا از دستیار گوگل بپرسید. البته گوگل کمی با فارسی نا آشناست و برخی از کلمات را درست درک نمی‌کند، پس اول زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید، بعد سراغ گوگل بروید و هرچه دوست دارید از او بپرسید.
 
-دستیار گوگل از ترافیک هم خبر دارد
دستیار گوگل به تمامی داده های گوگل مپ دسترسی دارد، پس کافیست از او وضعیت ترافیک یک خیابان خاص را سوال کنید، او وضعیت را برایتان گزارش خواهد کرد. مثلا از گوگل بپرسید “Time to ferdowsi square?” تا وضعیت ترافیک میدان فردوسی را (با توجه به شهرتان) گزارش کند.
 
-دستیار گوگل دی جی شما خواهد بود
برای پخش موزیک حتما نباید موزیک پلیرتان را باز کنید و دنبال موزیک مورد علاقه تان بگردید، از این به بعد کافیست گوگل اسیستنت را صدا بزنید و به او بگویید “play Mohsen Chavoshi” او خودش در میان آهنگ هایتان تمامی گزینه‌ها را پیدا می‌کند و شروع به پخش آنها می‌کند. اگر قطعه‌ای از محسن چاوشی در گوشی نداشته باشید، گوگل به شما پیشنهاد می‌کند که از استریم آنلاین گوگل استفاده کنید که متاسفانه در کشور ما در دسترس نیست.
 
-دستیار گوگل تنظیمات گوشی را انجام خواهد داد
دستیار گوگل به تمامی امکانات گوشی شما دسترسی داد. برای خاموش کردن وای فای یا بلوتوث کافیست به او بگویید «Turn the Bluetooth off» یا وقتی گوشی را رو به خودتان گرفته اید بگویید «Take a Selfie» تا از شما سلفی بگیرد.
 
-دستیار گوگل فایل‌هایتان را مدیریت می‌کند
تمامی فایل های موجود در گوگل درایو یا گوگل فوتوز برای دستیار گوگل شناخته شده اند. به عنوان مثال می توانید از گوگل بخواهید عکس های ماشینتان را به شما نشان بدهد، گوگل در میان تصاویری که در گوگل فوتوز ذخیره کرده اید جستجو می کند و تمامی تصاویری که ماشین در آن دیده شود را برایتان لیست می کند. همچنین اگر از او بخواهید به صورت عمومی تصویر ماشین را به شما نشان دهد، شما را به صفحه جستجوی تصاویر گوگل منتقل می کند و تصاویری از ماشین های سراسر جهان را برایتان لیست می کند.
 
-دستیار گوگل واحدها را بهم هم تبدیل می‌کند
شما می توانید از گوگل اسیستنت بپرسید یک کیلوگرم چند پوند است و یا یک فود چند متر است. نه تنها واحدهای استاندارد، بلکه مواردی نظیر تبدیل واحد پول نیز توسط دستیار گوگل قابل انجام است. همچنین می توانید ساعت کشورهای مختلف را از گوگل بپرسید و فاصله زمانی آنها را با ایران مقایسه کنید.
 
-دستیار گوگل برای شما یادآوری تنظیم می‌کند
گوگل حالات مختلفی را برای تنظیم یادآوری برایتان محیا کرده است. در ساده‌ترین حالت می‌توانید از او بخواهید برای یک ساعت مشخص برایتان آلارم تنظیم کند. همچنین می‌توانید یادآور را با توجه به مکان جغرافیایی تنظیم کنید. مثلا به گوگل بگویید هر وقت به محل کارم رسیدم به من یادآوری کن حتما ایمیلی را که تنظیم کرده‌ام ارسال کنم، گوگل درست در زمان رسیدن به محل کار (در صورتی که قبلا محل کار را برایش تعریف کرده باشید) پیام خواسته شده را برایتان یادآوری می کند. همچنین می توانید از دستیار گوگل بخواهید که برایتان لیست خرید تشکیل دهد. برای این کار کافیست به او بگویید «Add milk to my shopping list» تا شیر را به لیست خریدتان در گوگل کیپ اضافه کند. پس از تکمیل لیست خرید می توانید از گوگل بپرسید «What’s on my shopping list» تا لیست کامل خرید را به شما نمایش دهد.
 
-دستیار گوگل می‌تواند برایتان خبر بخواند
شاید این ویژگی دستیار گوگل را بتوان مهمترین کاربرد آن دانست. می‌توانید با اعمال چند تغییر ساده و با بیان کردن یک دستور سه واژه‌ای کل اخبار روز را به صورت صوتی بشنوید. گفتنیست که اخبار روز هم به وسیله افراد عادی برای‌تان خوانده می شوند تا تجربه جالب تری از گوش دادن به خبرها داشته باشید. برای دست پیدا کردن به این ویژگی ابتدا باید وارد اپ گوگل شوید. سپس منو کشویی موجود در سمت چپ را به بیرون بکشید و وارد منو «Setting» شوید. در بالای منو باز شده، بخشی به نام «Google Assistant» وجود دارد. وارد منو «Setting» این بخش شوید و از آنجا به دنبال منو «News» بگردید.
با انتخاب گزینه «News»، صفحه‌ای در مقابل تان ظاهر می شود که در آن لیستی از خبرگزاری های مختلف وجود دارد. در پایین صفحه هم گزینه «Add news sources» دیده می شود که با اشاره روی آن می توانید خبرگزاری های محبوب خود را نیز به لیست پخش اضافه کنید. با انجام این مراحل کار تمام است و نوبت به ارائه دستورات می رسد. پس با گفتن «OK Google» دستیار صوتی خود را فعال کنید و با بیان عبارت «Play the news» از دستیار گوگل بخواهید که خبرها را برای تان بخواند. البته می توانید دستور مورد نظر را با استفاده از تایپ کردن هم به دستیار گوگل بدهید و کافیست عبارت مذکور را در نوار جستجوی بالای صفحه، اپ گوگل یا در بخش دستیار گوگل الو بنویسید.

درخواست‌ها راحت‌تر از تصور شما انجام خواهند شد

مطمئنا همه‌ی ما انتظار داریم که Google Assistant بتواند به سوالات ساده پاسخ دهد. این پرسش‌ها می‌توانند این موارد باشند: "هوای امروز چطور است؟" یا "وضعیت رئال مادرید در جدول بازی چگونه است؟" از آنجا که چنین امکانی قبلا هم در گوگل ناو وجود داشته است، برای ما قابلیت خاصی محسوب نمی‌شود. در اینجا Google Assistant یک گام فراتر می‌گذارد و قابلیت‌های بیشتری عرضه می‌کند.
برای مثال دیگر لازم نیست که همانند قبل، هر روز از برنامه‌ی دستیار صوتی بخواهید که آب و هوا را برای شما گزارش دهد. شما می‌توانید با تنظیم خودکار Google Assistant گزارش آب و هوا را هر روز در ساعتی خاص دریافت کنید.
همچنین می‌توانید از Google Assistant بخواهید تا در ساعت مشخصی اخبار سایت به‌خصوصی را برای شما بروزرسانی کند. ضمن این که امکانی برای کاربر فراهم است تا با ارسال پیام صوتی "Show active subscriptions" درخواست‌های خودکار خود را مدیریت کند.
پاسخ‌های هوشمندانه در وقت شما صرفه‌جویی خواهند کرد

اگر تا به حال از گوگل اینباکس (Google Inbox) استفاده کرده باشید، با امکان جالب Smart Reply در آن آشنایی دارید. در حین مکالمات شما با Google Assistant یا حتی دوستان‌تان، گوگل پاسخ بعدی احتمالی را با توجه به صحبت‌های قبلی شما پیشنهاد خواهد داد.
برای نمونه تصویر بالا را در نظر بگیرید. فرض کنید همسرتان از شما می‌پرسد: "برای شام چه کار کنیم؟" قبل از این که فرصتی برای پاسخ دادن داشته باشید، گوگل به شما مواردی مثل "نمی‌دانم" یا رستوران‌های نزدیک را پیشنهاد می‌دهد.
اغلب اوقات Google Assistant پاسخ‌های هوشمندانه می‌دهد و همین ویژگی می‌تواند در زمان شما صرفه‌جویی کند.
بدون اتصال به اینترنت هم می‌توانید حرف خود را بزنید

شاید برای خیلی از ما پیش آمده باشد که بخواهیم عبارتی را در گوگل روی گوشی خود جستجو کنیم و در مقابل با انیمیشن در حال چرخش بدون توقف مواجه شویم که با نمایش پیام "Can’t reach Google at the moment" ما را از جستجو ناامید کند. در واقع این پیغام به این معنا است که به اینترنت دسترسی نداریم و نمی‌توانیم با گوگل وارد صحبت شویم! با Google Assistant دیگر چنین خاطره‌ای تکرار نخواهد شد.
البته قرار نیست که Google Assistant با طلسم و جادو، اتصال به اینترنت را برای شما فراهم کند اما در مواقع عدم دسترسی به شبکه، عکس‌العمل بهتری نشان خواهد داد. در واقع، وقتی پیام خود را به صورت صوتی به Google Assistant می‌گویید، نیازی ندارید که به اینترنت متصل باشید. از این رو در حالت آفلاین هم می‌توانید پیام خود را به Google Assistant ارسال کنید و اجازه دهید تا روند پاسخ‌دهی در پس‌زمینه صورت گیرد. پس از این که دوباره آنلاین شدید، اعلانی مبنی بر آماده بودن پاسخ خود دریافت خواهید کرد.
Google Assistant تصاویر را هم تشخیص می‌دهد

Google Assistant می‌تواند تمام انواع عکس را مانند گوگل فوتوز (Google Photos) شناسایی کند یا به جستجوی تصویر انتخاب شده در گوگل بپردازد.
به دو طریق می‌توان تصاویر را به Google Assistant ارسال کرد. یک روش، گرفتن عکس با استفاده از رابط چت است و در روش دیگر می‌توان تصاویر موجود را به محیط چت ارسال کرد.
Google Assistant هم مانند Google Photos از الگوریتم‌های خاصی برای تشخیص اجزای تصویر استفاده می‌کند. در تصویر بالا می‌توانید مشاهده کنید که Google Assistant توانسته است دو آیتم موجود در تصویر را شناسایی کند. البته فعلا نمی‌تواند اطلاعاتی راجع به آن‌ها بدهد. اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که هنوز در شروع یک مسیر جدید قرار داریم! در کنار تشخیص تصویر، Google Assistant می‌تواند کدهای QR را هم بخواند.


موارد دیگر Google Assistant
فهرست کامل قابلیت‌های Google Assistant بلندبالاتر از آن است که در یک مطلب خلاصه شود. چنانچه کنجکاو هستید تا با قابلیت‌های آن بیشتر آشنا شوید، می‌توانید این سوال را از خودش بپرسید: "What can you do". در این صورت Google Assistant لیست طویلی از توانایی‌هایش را به شما ارایه خواهد داد.
چنانچه زمانی هم بر حسب اتفاق بی‌حوصله و خسته شدید، Google Assistant می‌تواند با معرفی بازی‌های کوچک به گذراندن وقت شما کمک کند.
شاید اگر بخوایم تمام امکانات google assistant را بگوییم، حوصله تان سر برود، اما کافیست بدانید تمامی سرویس‌های گوگل از طریق این دستیار صوتی در دسترس خواهند بود. آیا تا به حال از امکانات دستیار گوگل استفاده کرده اید؟ تجربیاتتان را در بخش کامنت ها با دیگر دوستانتان در میان بگذارید.





نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.